Sněžka. Nejvyšší hora naší republiky a taky největší lákadlo Krkonoš. Poprvé jsem tam byla jako malá s tátou a pamatuju si jen to, že to bylo STRAŠNĚ daleko a do kopce. A taky že jsem řikala, že už NIKDY na Sněžku nepůjdu.

Vydrželo mi to až do minulého víkendu, kdy nám padly naše plány a my se ocitli v Praze s touhou vyjet do hor. Říkám si, že když chodím po mnohem větších horách, byl by hřích nevyjít si na Sněžku v období, kdy už nefňukam kvůli každému ušlému kilometru.
A tak jsme jeli. Původně byl v plánu celý víkend kemp, ale v pátek odpoledne pršelo tolik, že jsme na poslední chvíli útočiště na tuhle noc změnili. Ubytovali jsme se v pro nás už známém hostelu za krásných 180kč/noc a čekali na kamarády, kteří se za náma hnali z Plzně. Dlouho jsme se neviděli, takže jsme si večer dali menší party, vykecali díry do hlavy a ráno brzo vstávali, abychom stihli první bus na Špindlerovu Boudu. Když vyjedete na Špindlerovku busem, ušetříte si 10km lesem a trasu si pak můžete prodloužit někde, kde bude cesta zábavnější.
Cesta je ze začátku dost po kamenech, takže nemáte moc času kochat se okolními výhledy, ale to se po pár kilometrech změní.
Jeden z nejhezčích výhledů cestou je na Wielki Staw a Maly Staw. Největší ledovcová jezera v Krkonoších. Původně jsme mysleli, že sejdeme až dolů, ale tím by se nám trasa hodně prodloužila, takže jsme pokračovali na Sněžku a na jezera se půjdeme mrknout třeba příště.
Trasa se nám zdála dost frekventovaná, ale to jsme zatím vůbec nevěděli, co nás ještě čeká. Když jsme se totiž dostali pod vrchol, nestačili jsme se divit. Schází se tu trasy z více počátečních míst a po pěšině se valí doslova davy a davy lidí. Vrchol Sněžky z dálky vypadá jako obří mraveniště. Pod kopcem je hospoda, kde jsme si chtěli dát pivo, ale ceny byly uvedené ve zlotých, tak jsme počkali na vrchol.
 V první hospodě, kterou jsme na vrcholu potkali, po nás chtěli 500,- Kč za 4 piva a tak jsme jim s díky řekli, že takovou chuť na to pivo nemáme. 😀 A díky bohu za to, protože u lanovky ho mají za „krásných“ 58Kč. Občas je vážně lepší vydržet a nebrat hned to první, co se namane. A tak to platí nejen u piva:)
Dolů jsme zvolili jinou trasu, abychom si to udělali pestřejší. Doporučuju zajít na Luční Boudu, kde mají vlastní pivovar a pekárnu. Ceny nejsou sice úplně nízký, ale je to dobrota a personál je milionkrát příjemnější než na Sněžce. Jen se hlavně nerozseďte jako my, dostat se zpátky do tempa pak neni žádná hračka. :)))
Do Špindlu už jsme si to dotrajdali míň frekventovanou cestou, což nám trochu zlepšilo dojem z celýho výletu. I když naše kolena by možná mluvila jinak. 😀
Večer jsme se ubytovali v místnim kempu a vyrazili na večeři (a piva a panáky, ale o tom tenhle příspěvek není..) do naší oblíbený hospůdky Diana, která je u spodní lanovky na Medvědín. Ale vy běžte radši jinam, jinak si příště nebudeme mít kam sednout my. 😀 😉
Co nás během výšlapu krom davů lidí se kterými jsme tak trochu mohli počítat naštvalo, byla lidská bezohlednost vůči přírodě. V KRNAPu je zakázané pohybovat se mimo vyznačené stezky a na mnohých místech je viditelně vyznačen zákaz vstupu. Není to tolik kvůli bezpečnosti, jako kvůli ničení přírody.. Lidem je to ale úplně jedno a za cedule se zákazy vstupu si vesele sedají a vytahují svačiny. A odpadky samozřejmě nechávají v mnoha případech válet na trávě. Krom bordelu všude kolem je výsledkem tundra zadupaná do země, která kvůli těmto „milovníkům přírody“ nikdy nebude mít šanci se obnovit. Chápu že tohle ne každého napadne. Proto jsou na těchto místech cedule, kde je vše ohledně tundry vysvětleno. Ale proč by to někdo četl, žejo. :))
Je mi smutno z toho, jak moc dokážeme být neohleduplní a jak postupně tyhle krásy světa pustošíme jenom kvůli vlastní hlouposti a pohodlnosti.
Nejsem sice žádný ochránce přírody, ale z pohledu na takové množství bezohledných turistů mi bylo vážně smutno.
Proč teda lidi na hory jezdí, když pak mají tendence je sami ničit?
Buďte prosím na přírodu hodnější, ona vám to sama vrátí.
Moje dětské já mělo v mnohém pravdu. Protože i když Sněžka neni tak strašně daleko a do kopce jako jsem si jako malá myslela, znovu už tam vážně jentak nepůjdu. A vám bych to taky nedoporučovala. V Krkonoších jsou mnohem krásnější a klidnější místa. Jen je třeba hledat. 🙂